dijous, 17 d’octubre del 2013

Poemes de Josep Carner



POEMES DE "BESTIARI" DE JOSEP CARNER

El cargol
Tinc banyes que no fereixen,  
menjo tant de verd com puc  
i, com una joia viva,  
porto un estoig al damunt.

Temo sabates distretes  
i peus feixucs o ferrats  
que sabrien esclafar-me  
damunt la pols o l'herbam.

I quan sento criatures  
que a la voreta o de lluny  
canten un: -Cargol, treu banya!-  
mig em moro de poruc.  
 

L’elefant
Salut i alegria.  
Jo só l'elefant,  
el forçut més gran  
que la terra cria.

Tinc una estatura...!  
Qui més s'expandí,  
al davant de mi  
sembla criatura.

Per plans i muntanyes  
duc al meu davant  
la trompa, dansant  
entre dues banyes.

Bé em faria trist  
de perdre-la un dia,  
però pel que he vist  
mai no s'esgarria.

I en pena o en pompa,  
redreçat o cot,  
arribo amb la trompa  
gairebé pertot.  
 

Diu la papallona
Papallona encisadora,  
jo, lleugera i voladora,  
tendrament, en dia bo,  
vaig de l'una a l'altra flor.

Com a il·lusió tan bella,  
cal no haver-me; fóra un crim.  
Per als ulls só meravella  
i, dins una mà, polsim.





La mosca
No caldrà pas que m'entabanin 
dient-me:  "Calla, aparta't, jeu". 
Per a ficar-me a tot arreu, 
no caldrà mai que m'ho demanin: 
us vaig al nas i allà on suqueu.

I ara afegeixo als estordits: 
Jo vull la llum, dies i nits; 
i així el remei contra les mosques 
serà quedar-vos a les fosques... 
en companyia dels mosquits.


L’ hipopòtam
El meu caparràs espanta 
amb més morro que no front, 
i tinc una pell tan dura, 
que és la més dura del món!

Nedo com una sirena, 
menjo herbeta al regadiu 
i sé durar sota l'aigua: 
sóc un elefant de riu.

El present que a mi em plauria 
(per a dur-lo sobre els lloms) 
fóra un piano de cua 
amb mànec de dar-hi tombs.

He vist micos, he vist lloros. 
Trobo que no valen res: 
gent lleugera, estrafolària... 
Sóc un animal de pes.  


Apa, lectors i lectores... bona feina!!

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada